Kaedah Penyelidikan 1

Kaedah Penyelidikan 1

Wednesday 7 May 2014

TINJAUAN LITERATUR

Disediakan oleh:
Ahmad Nazreen bin Mohammad Fauzi           P73937
Nur Alyaa Syazwani binti Zainodin                P73951



TINJAUAN LITERATUR DALAM PENYELIDIKAN TINDAKAN

Tinjauan literatur  atau sorotan kajian biasanya diletakkan dalam bab dua dalam sesuatu tesis atau laporan kajian. Menurut Amani Dahaman (2011),tinjauan literatur merupakan ulasan maklumat yang diperolehi daripada jurnal, buku, prosiding dan penyelidikan-penyelidikan lepas (tesis) untuk sesuatu penyelidikan terbaru. Tinjauan literatur ialah pengumpulan maklumat penyelidik tentang permasalahan yang sedang dikaji. Dalam proses membuat tinjauan literatur seseorang penyelidik akan mengenalpasti apakah yang telah dipelajari oleh orang lain mengenai permasalahan yang serupa dengan permasalahan yang dikaji.Selain itu tinjauan literature adalah satu proses sistematik yang memerlukan pembacaan dan perhatian kepada butiran yang terperinci. Ia membabitkan kesimpulan bertulis tentang artikel dalam jurnal,buku dan dokumen lain yang menjelaskan maklumat lepas dan semasa , menyusun literatur dalam topik tertentu dan mendokumenkan keperluan bagi kajian yang dicadangkan .Justeru, tinjauan literatur merupakan satu proses sistematik yang memerlukan penelitian dan kemahiran mencari,mengumpul,membaca serta merumus maklumat dengan terperinci.Tinjauan literatur amat penting kerana ia dapat memberikan idea dan hala tuju mengenai penyelidikanyang akan dilakukan.Umumnya ia ditulis mengikut subtopik tertentu mengikut minat dan kaedah yang dipegang oleh seseorang pengkaji.
            Menurut D.N. & Beile, P. (2005), objektif tinjaun literatur adalah membezakan apa yang telah dikaji daripada apa yang perlu dikaji,menemui pembolehubah yang relevan dengan tajuk penyelidikan yang baru dan menggabungkan bahagian-bahagian penulisan pelbagai bahan rujukan yang berasingan dan mendapat perspektif baru dalam topik yang sama. Selain itu objektif tinjauan literature adalah untuk memahami struktur latar belakang subjek penyelidikan yang dijalankan.menunjukkan hubungan antara idea dan amalan berkaitan penyelidikan yang hendak dijalankan.
            Antara kepentingan tinjauan literatur ialah mengenalpasti pembolehubah-pembolehubah penting.Tinjauan literature biasanya boleh membantu seseorang penyelidik mendapat idea yang jelas tentang pembolehubah-pembolehubah yang penting dalam sesuatu persoalan yang ingin dikaji.Di samping itu,tinjauan literature dapat membantu penyelidik membuat definisi istilah konsep-konsep penting dalam sesuatu kajian.Selain itu,ia dapat membezakan apa yang telah dikaji dengan yang dikaji.Apabila seseorang penyelidik menjalankan tinjauan literature, beliau bukan sahaja dapat membezakan apa yang telah dikaji dengan apa yang dikaji,tetapi beliau juga dapat menjadikan kajian-kajian yang lepas sebagai asas kepada permasalahan yang ingin dikaji.Misalnya hasil kajian yang lalu dapat memperkenalkan beberapa hala tuju baru kepada kajian yang akan dilakukan.Kepentingan literature juga dapat membaut sintesis kea rah perspektif berbeza.Proses membuat rumusan ke atas kajian-kajian yang lepas melalui tinjauan literatur biasanya membolehkan seseorang penyelidik membuat sintesis tentang bidang ilmu sekaligus membantu dapat perspektif baru bagi mengkaji permasalahan tersebut. Dengan perkataan lain,tinjauan literature membantu seseorang penyelidik mendapatkan fokus kepada isu yang ingin dikaji.
            Selain itu kepentingan yang lain ialah menentukan makna dan hubungan.Pembolehubah-pembolehubah dalam setiap kajian perlu dinyatakan,didefinisikan dan dihubungkan dalam permasalahan atau hipotesis yang akan dilihat.Justeru itu,sekiranya tinjauan literature dilaksanakan , penyelidik tidaklah terikat untuk membina makna dan hubungan yang asli bermula dari awal tetapi boleh menggunakan atau membuat adaptasi daripada makna dan hubungan dari kajian-kajian lepas yang berkaitan.Kepentingan yang berikutnya ialah menyediakan konteks kepada permasalahan.Konteks kepada sesuatu permasalahan yang dikaji merupakan rujukan kepada pembaca kenapa isu tersebut merupakan satu masalah.Dengan perkataan lain,tinjauan literature memberi konteks kepada penyataan masalah sesuatu penyelidikan.Ini penting sebagai justifikasi kepada setting di mana masalah tersebut diambil.Kepentingan yang terakhir ialah memperkuat signifikasi permasalahan.Sesuatu pernyataan masalah biasanya didasarkan kepada justifikasi teoritikal.Untuk ini biasanya seseorang penyelidik mengambil rujukan daripanda tinjauan literature yang dibuat.Justeru itu, tinjauan literature yang dilaksanakan dalam sesuatu penyelidikan memperkuatkan signifikasi bagi menyiasat permasalahan tersebut.Ringkasnya,selain daripada memberi konteks dan signifikasi kepada permasalahan yang sedang dikaji,tinjauan literature menurut Wiersma(1991)  penting dan berguna bagi :
·         Mengenalpasti dan menghadkan permasalahan kajian
·         Memaklumkan kepada penyelidikan tentang penyelidikan yang telah dilaksanakan dalam bidang yang sedang dikaji
·         Mendapatkan rekabentuk penyelidikan serta prosedur-prosedur metodologikal yang boleh digunakan untuk kajian
·         Mendapatkan pandangan tentang modifikasi yang boleh dibuat bagi mengelakkan masalah yang tidak dijangkakan.
·         Mendapatkan latarbelakang bagi membuat interpritasi ke atas hasil kepada kajian.

Setiap tinjauan literature melibatkan memilih bidang dan kata kunci yang berkaitan dengan permasalahan kajian,mencari tajuk-tajuk dan abstrak-abstrak yang sesuai dengan permasalahan yang ingin dikaji dan mengenalpasti sumber sumber dokumen primer. Menurut Wiersma 1991, proses serta aktiviti-aktiviti yang terdapat dalam tinjauan literature bagi sesuatu penyelidikan ialah :















Menulis tinjauan literatur tersebut
 
Mengenalpasti kata kunci yang relevan dengan permasalahan kajian (Identify key term)
 














                                




                                





                                 Proses tinjauan literatur ialah pertama mengenalpasti descriptor iaitu kata kunci atau frasa yang relevan dengan permasalahan kajian.Seterusnya mengenalpasti sumber-sumber bagi mendapatkan maklumat tersebut dan mengenalpasti tajuk-tajuk kepada laporan-laporan yang mungkin berkaitan.Selepas itu mencari lokasi laporan-laporan tersebut untuk dibaca.Langkah seterusnya ialah membuat penilaian iaitu membaca abstrak atau ringkasan untuk menentukan kesesuaian bahan.Sekiranya laporan-laporan tidak relevan dengan tajuk kajian,maka penyelidik akan mengenepikan laporan-laporan tersebut manakala sekiranya mempunyai kepentingan atau kerelevanan,penyelidik akan mengasingkan laporan-laporan mengikut susunan.Di sini juga penyelidik harus mengenalpasti objektif,tujuan ,kaedah kajian, dapatan,perbincangan,kesimpulan dan implikasi.Seterusnya menyusun literature dan  menyediakan abstrak atau ringkasan laporan-laporan yang relevan tersebut dan akhirnya menyediakan satu bibiliografi yang lengkap dan menulis tinjauan literature tersebut untuk membentuk masalah kajian.














PERSEDIAAN LITERATUR MENGGUNAKAN INTERNET
Untuk membuat literatur yang berkesan menggunakan Internet, langkah-langkah berikut perlulah diambil:
  1. Tuliskan matlamat atau pernyataan fokus anda.
  2. Kenalpastikan bidang-bidang dalam kajian anda yang boleh dibuat melalui bantuan internet dan bidang-bidang yang lebih sesuai dilaksanakan secara tradisional di perpustakaan.
  3. Sediakan pelan tindakan anda. Pilih alat internet yang akan anda gunakan. Adakah anda akan menggunakan World WideWeb, Gopher, Archie, Veronica, Jughead atau WAIS?
  4. Sediakan satu garis panduan tentang apa yang anda sudah tahu, apa yang anda ingin tahu dan apa yang baik sekiranya anda tahu.
  5. Kenalpastikan produk akhir yang anda ingini daripada pencarian maklumat tersebut.

Langkah diatas berfokuskan kepada 5 langkah utama yang perlu diambil kira memastikan tinjauan literatur menggunakan internet yang berkesan. Langkah pertama iaitu menetapkan matlamat atau pernyataan fokus adalah amat penting bagi memastikan pengkaji akan melaksanakan kajian yang betul mengikut perancangan. Langkah kedua iaitu mengenalpasti bidang-bidang kajian yang sesuai dilaksanakan melalui internet atau secara tradisional. Dalam konteks ini, terdapat beberapa bidang kajian yang sesuai dilakukan melalui kaedah tradisional seperti menggunakan buku dan kamus. Hal ini mungkin bersesuaian dengan kajian yang melibatkan pengoperasian definisi atau teori-teori asal seperti Teori Behaviorist yang diasaskan oleh B.F. Skinner. Tinjauan literatur menggunakan internet pula mungkin sesuai jika pengkaji ingin melihat penemuan atau perkembangan terkini tentang tajuk yang dikaji.
            Langkah ketiga melibatkan proses penyediaan pelan tindakan. Pelan tindakan disini termasuklah pemilihan alat internet yang akan digunakan samada menggunakan World WideWeb, Gopher, Archie, Veronica, Jughead atau WAIS. Ia juga mungkin melibatkan perpustakaan nasional atau laman-laman web tertentu yang bersesuaian dengan kehendak atau matlamat yang ingin dicapai dalam proses mencari maklumat tersebut. Seterusnya, pengkaji mestilah menyediakan satu garis panduan yang jelas tentang apa yang telah diketahui, apa yang ingin diketahui serta apa yang baik sekiranya pengkaji ketahui berkenaan tajuk yang dikaji. Aspek ini amat penting bagi memastikan pengkaji dapat fokus kepada apa yang belum dikaji, dan bukan melakukan perkara sama yang telah dilakukan oleh pengkaji sebelum ini. Akhir sekali, pengkaji perlulah mengenal pasti produk akhir yang ingin di peroleh di akhir pencarian. Produk akhir di sini merujuk kepada matlamat asal mengapa pengkaji melaksankan tinjauan literatur tersebut.

ALAT-ALAT INTERNET UNTUK TUJUAN PENYELIDIKAN
Internet ialah satu sistem maklumat. Ini bermakna untuk menggunakan sistem ini anda memerlukan alat-alat yang membolehkan anda mencari dan mendapatkan semula maklumat tersebut. Panduan menggunakan Internet dalam pendidikan boleh didapati daripada Williams (1995) dalam bukunya yang berjudul ‘Internet for Teachers’. Secara ringkasnya, alat-alat Internet yang boleh digunakan untuk penyelidikan ialah seperti berikut:
§  E-mail: Mel elektronik
§  Usenet Newsgroups: Buletin elektronik global dimana mereka yang mempunyai minat yang sama bertukar-tukar idea dan maklumat
§  Telnet: Sistem yang membolehkan anda berhubung terus dengan komputer yang berada di mana-mana di seluruh dunia dalam rangkaian internet.
§  FTP: File Transfer Protocol. Satu sistem untuk memindahkan fail daripada komputer yang berada jauh ke komputer sisi.
§  Archie: Sistem dapatan semula maklumat berasaskan katakunci dan nama bagi mendapatkan fail-fail di lokasi FTP.
§  Gopher: Sistem berasaskan menu bagi mencari maklumat dalam internet.
§  Veronica: Sistem indeks dan dapatan semula maklumat berasaskan katakunci bagi mendapatkan tajuk-tajuk dan fail-fail rujukan untuk dokumen yang disimpan di lokasi-lokasi Gopher.
§  Jughead: Sistem dapatan semula maklumat untuk Gopher menggunakan cara pencarian yang ditentukan oleh pengguna.
§  IRC: Internet Relay Chat. Sistem yang membolehkan para pengguna berinteraksi dengan pengguna lain dalam masa nyata.
§  WAIS: Wid-Area Information System. Sistem dapatan semula maklumat yang menggunakan kata kunci merentas pangkalan data, fail direktori dan senarai, dan lain-lain sumber internet.
§  World Wide Web: Sistem pemapar dan dapatan semula maklumat dalam internet yang menggunakan hypertext untuk merungkaikan satu dokumen dengan dokumen yang lain.












ü  MEL ELEKTRONIK DAN MAILING LISTS
Untuk menggunakan mailing lists bagi tujuan penyelidikan, anda memerlukan sekurang-kurangnya tiga perkara yang berikut:
1.      Capaian internet yang mempunyai kemudahan mel elektronik
2.      Pengguna yang mempunyai perisian membaca dan mengarang mel elektronik
3.      Cara-cara mailing lists mengikut minat/topik anda

Untuk mendapatkan senarai global mailing lists yang dikenali sebagai LISTSERV, anda boleh menggunakan sama ada Gopher atau FTP seperti berikut:
gopher://hearn.nic.surfnet.nl/
fttp://ftp.nic.surfnet.nl/surfnet/netmanagement/earn/services/listserv.list

ü  USENET NEWSGROUPS
Terdapat lebih daripada 20,000 Usenet Newsgroups pada masa kini. Usenet biasanya disusun secara hierarki seperti jadual di bawah:
Hierarki
Topik-topik Perbincangan
alt.
Topik-topik yang pelbagai
bionet.
Sains Biologikal
bit.
Bitnet dan kumpulan-kumpulan LISTSERV
biz.
Perniagaan
clari.
Perkidmatan berita melalui ClariNet
comp.
Sains Komputer
ieee.
Institut Jurutera Elektrikal dan Elektrik
k12.
Tadika sehingga sekolah menengah
misc.
Topik-topik yang diliputi oleh hierarki yang lain
news.
Berita Usenet dan perisian berita
rec.
Rekreasi dan Hiburan
sci.
Sains
soc.
Isu-isu sosial
talk
Perbincangan dan forum

ü  FTP DAN ARCHIE

FTP membolehkan penyelidikan yang menggunakan internet membuat salinan dokumen, program perisian atau fail digital yang terdapat dalam computer yang berada jauh. Archie pula ialah sejenis perkhidmatan yang menyimpan rekod kandungan kebanyakan pelayan FTP dalam internet. Justeru itu pelayan Archie mempunyai inventori fail-fail dan direktori-direktori berates-ratus pelayan FTP. Untuk mencari sesuatu maklumat menggunakan Archie, anda mestilah menyatukan satu perkataan yang mungkin menjadi tajuk fail atau nama direktori yang ingin anda capai.

ü  GOPHER, VERONICA DAN JUGHEAD

Pada masa kini Gopher agak popular digunakan untuk tujuan penyelidikan kerana ianya mudah digunakan dan berkeupayaan menyusun, mengindeks, mencari dan menghantar jumlah maklumat yang besar. Veronica dan Jughead adalah alat yang digunakan untuk mencari maklumat di pelayan atau server Gopher. Kedua-duanya bergantung kepada indeks nama-nama dokumen dan fail, serta indeks nama-nama folder atau direktori yang terdapat di lokasi-lokasi Gopher.

ü  BROWSER ATAU PEMAPAR WORLD WIDE WEB

Mutakhir ini World Wide Web telah berkembang pesat sebagai satu sumber bagi mencapai bahan-bahan penyelidikan dalam Internet. Berikut ialah pemapar atau Browser yang boleh anda gunakan untuk tujuan penyelidikan:

v  Netscape Navigator http://home.netscape.com/

ü  IRC
Dengan menggunakan internet Talk and Ytalk protocol anda boleh berkomunikasi dengan seorang atau beberapa orang pada suatu ketika melalui internet. Dengan perkataan lain anda boleh berinteraksi dengan ramai orang serentak, semuanya dalam masa nyata atau real time. Mereka yang memulakan penyelidikan boleh mencuba menggunakan IRC tetapi harus prihatin supaya masa tidak berlalu begitu sahaja.
PERPUSTAKAAN MAYA DALAM INTERNET
Kebelakangan ini banyak usaha dilakukan bagi mewujudkan rangkaian-rangkaian Ghoper dan World Wide Web di perpustakaan-perpustakaan awam. Istilah teknikal yang biasanya digunakan bagi mencapai katalog perpustakaan elektronik ialah OPAC atau Online Public Access Catalogs. Sesetengah perpustakaan juga menyediakan pengkalan pencapaian awam atau Public access terminal yang biasanya dihubungkan melalui internet. Oleh kerana pengguna tidak perlu hadir di perpustakaan-perpustakaan ini tetapi boleh mencari dan mencapai maklumat yang dikehendaki melalui internet ianya diistilahkan sebagai Perpustakaan Maya. Sehingga kini terdapat lebih daripada 10,000 perpustakaan yang boleh dicapai melalui internet. Beberapa contoh Perpustakaan Maya diberikan di bawah ini:
ü  Perpustakaan-Perpustakaan Nasional
Tempat yang paling baik untuk memulakan penyelidikan dalam internet ialah perpustakaan-perpustakaan nasional yang terdapat di seluruh dunia seperti Perpustakaan Kongres Amerika Syarikat, Perpustakaan Nasional Kanada, Perpustakaan British dan Perpuustakaan Nasional Australia.

o   Perpustakaan British
Perpustakaan ini yang lebih dikenali sebagai British Library merupakan di antara perpustakaan nasional yang tertua dan terkenal di dunia. Gopher perpustakaan ini menggunakan teks dokumen-dokumen yang membolehkan capaian kepada direktori-direktori koleksi yang terdapat di Britain. Justeru itu, seperti Perpustakaan Kanada, perpustakaan ini merupakan pintu kepada sumber-sumber penyelidikan di Britain. Perpustakaan ini boleh dicapai di:

World Wide Web
http://www.bl.uk



o   Perpustakaan Nasional Kanada
Pelayan Gopher di perpustakaan ini merupakan pintu kepada banyak sumber-sumber maklumat di Kanada seperti berikut:
·         Canadian library catalogues and Gopher servers
·         Catalogues and Gopher servers, by geographic location
·         Catalogues and Gopher servers, by type of library
·         Ottawa/Hull libraries
·         Federal library catalogues and Gopher servers
·         Council of Federal Libraries
·         List of Canadian Repository Library
·         Directory of Canadian University Data Libraries and Archives
·         Canadian resources sharing
·         Canadian Library Association

Perpustakaan Nasional Kanada boleh dicapai dalam internet di:
World Wide Web
http://www.nlc-bnc.ca/


o   Perpustakaan Nasional Australia

Perpustakaan ini mempunyai pelayan World Wide Web yang canggih yang bukan sahaja memberi capaian kepada perpustakaan tersebut tetapi juga kepada sumber-sumber maklumat kepada lokasi-lokasi penyelidikan daripada Australia yang terdapat di seluruh dunia. Perpustakaan ini boleh dicapai di:

World Wide Web
http://nla.gov.au



ü  Capaian Talian Terus Katalog Perpustakaan

Berbagai usaha sudah dijalankan bagi menyediakan capaian kepada katalog perpustakaan melalui perkhidmatan World Wide Web dan Gopher dalam internet. Berikut ialah beberapa contoh perkhidmatan sedia ada yang boleh dimanfaatkan untuk tinjauan literatur dalam penyelidikan pendidikan.
           
ü  Library Www Servers
Pelayan Web ini boleh dicapai oleh
http://lib. Washington.edu/~tdowling/libweb.html

ü  Yaleinfo
Pelayan Web ini boleh dicapai di:
gopher://libgopher.yale.edu:70/11/

ü  Libcat
LIBCAT iaitu singkatan kepada Library Catalogs menyediakan hyperlinks kepada lebih daripada 1000 perpustakaan di seluruh dunia. LIBCAT boleh didapati di:
http://www.metronet.lib.mn.us:70/0h/vendor/maven/lc/lcl.html



PENYELIDIKAN MELALUI WORLD WIDE WEB

Salah satu ciri terbaik World Wide Web ialah pengguna tidak hanya terhad kepada capaian berbentuk teks sahaja tetapi boleh mencapai hyperlinks dalam bentuk grafik, bunyi, animasi dan video. Justeru itu, kebelakangan ini World Wide Web atau lebih dikenali sebagai WWW lebih popular daripada alat-alat internet yang lain khususnya untuk tujuan penyelidikan.

Terdapat pelbagai enjin pencari atau search engines yang boleh digunakan oleh penyelidik untuk mencari lokasi maklumat yang disimpan dalam internet. Enjin-enjin pencari ini ialah alat-alat pencari indeks yang dibina daripada pelbagai sumber, sesetengahnya daripada tajuk-tajuk dokumen yang terdapat dalam internet. Sesetengahnya daripada dokumen-dokumen itu sendiri dan sesetengahnya daripada indeks-indeks atau direktori-direktori yang lain. Berikut ialah di antara enjin-enjin pencari dalam Internet yang boleh digunakan untuk tujuan penyelidikan:

*      Yahoo                         http://www.yahoo.com
*      Lycos                          http://lycos.cs.cmu.edu/

*      Excite                          http://www.excite.com


*      WebCrawler              http://webcrawler.com



*      ALIWEB                   http://www.aliweb.com




*      Savvy Search             http://savvysearching.com/

Sumber-Sumber Web Mengikut Subjek

Untuk memudahkan pengguna mencari maklumat, beberapa pelayan Web menawarkan pencapaian maklumat mengikut subjek. Di bawah ini disenaraikan beberapa pelayan Web dalam internet mengikut subjek yang boleh digunakan untuk tujuan penyelidikan:











Rujukan:

Booth, A., Papaioannou, D. & Sutton, A. (2012). Systematic Approaches to a Successful
Literature Review. California: SAGE Publication.
Kinnaman, D & Rowland, R. (1995). Researching the Internet: The Complete Guide to
Finding, Evaluating, and Organizing Information Effectively. Prima Online.

Wiersma, W. (1991). Research in Education: An Introduction 5th .Ed. Allyn and Bacon, USA.

Williams, B. (1995). The Internet for Teachers (--for Dummies). Hungry Minds
Inc;Bk&Disk edition (October 1995).

Amani Dahaman (2011). Penyelidikan Pendidikan. Tinjauan Literatur/Sorotan Kajian (April 2011)

Boote, D.N. & Beile, P. (2005). Scholars before researchers: On the centrality of the
dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher



4 comments:

  1. salam cikgu hairul... boleh cikgu kongsikan cara cikgu melanjutkan pelajaran di ukm... saya agak pening dalam mencari universiti yang menawarkan bidang penyelidikan pendidikan. ada cara lain saya boleh hubungi cikgu?

    ReplyDelete
  2. titanium bohr model 1 - Titsanium Artworks
    Titsanium Artworks - Titsanium Artworks - Titsanium Artworks. Titsanium Artworks is an titanium astroneer innovative titanium nipple bars artworks group titanium scooter bars that focuses on tungsten titanium the manufacture of mechanical ffxiv titanium nugget and

    ReplyDelete